DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Yörünge Mekaniği
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
AE 311
Güz/Bahar
2
2
3
6
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
-
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Dersin amacı yörünge mekaniğinin temel konularını tanıtmak, yere yakın ve yere özel yörüngeler ile ilgili temel bilgileri vermek, gezegenler arası yörüngelerle ilgili temel hesaplar hakkında öğrencileri bilgilendirmektir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Yörünge mekaniği ile ilgili doğa yasalarını tanımlayabilecektir.
  • Yere yakın yörüngeler ve kullanım alanlarını açıklayabilecektir.
  • Koordinat sistemlerini bilir ve bunlar arasındaki dönüşümleri yapabilecektir.
  • Yörüngede geçen zaman ile ilgili hesaplayabilecektir.
  • Yörünge manevraları ile ilgili hız değişim miktarlarını, gezegenler arası yörüngelerle ilgili temel tasarım büyüklüklerini (süre, hız değişimi) hesaplayabilecektir.
Ders Tanımı Dersin içeriği ile ilgili ana başlıklar: Noktasal kütlelerin dinamiği, İki cisim problemi, Zamana bağlı yörünge konumu, Üç boyutlu yörüngeler, Yörünge belirleme, Yörünge manevraları, Gezegenler arası yörüngelerdir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Kısa Tarihçe Howard D. Curtis, 2005, Orbital Mechanics for Engineering Students, Elsevier Aerospace Engineering Series Ch. 1
2 İki Cisim Problemi Howard D. Curtis, 2005, Orbital Mechanics for Engineering Students, Elsevier Aerospace Engineering Series Ch. 2
3 Zamanın Fonksiyonu Olarak Yörünge Pozisyonları Howard D. Curtis, 2005, Orbital Mechanics for Engineering Students, Elsevier Aerospace Engineering Series Ch. 3
4 Üç Boyutta Yörüngeler Howard D. Curtis, 2005, Orbital Mechanics for Engineering Students, Elsevier Aerospace Engineering Series Ch. 4
5 Yörüngelerin Önden Belirlenmesi Howard D. Curtis, 2005, Orbital Mechanics for Engineering Students, Elsevier Aerospace Engineering Series Ch. 5
6 Yörüngesel Manevralar Howard D. Curtis, 2005, Orbital Mechanics for Engineering Students, Elsevier Aerospace Engineering Series Ch. 6
7 Göreceli Hareket ve Buluşma Howard D. Curtis, 2005, Orbital Mechanics for Engineering Students, Elsevier Aerospace Engineering Series Ch. 7
8 Gezegenler arası yörünge hesapları Howard D. Curtis, 2005, Orbital Mechanics for Engineering Students, Elsevier Aerospace Engineering Series Ch. 8
9 Rijit Cisim Dinamikleri Howard D. Curtis, 2005, Orbital Mechanics for Engineering Students, Elsevier Aerospace Engineering Series Ch. 9
10 29 Kasım Arasınav 1/Proje 1
11 Uydu Durum(konum) Dinamikleri Howard D. Curtis, 2005, Orbital Mechanics for Engineering Students, Elsevier Aerospace Engineering Series Ch. 10
12 20 Aralık Proje 2
13 Koordinat sistemleri ve dönüşümleri Howard D. Curtis, 2005, Orbital Mechanics for Engineering Students, Elsevier Aerospace Engineering Series Ch. 11
14 Roket Dinamikleri Howard D. Curtis, 2005, Orbital Mechanics for Engineering Students, Elsevier Aerospace Engineering Series Ch. 12
15 10 Ocak Proje 3
16 Final
Ders Kitabı

Howard D. Curtis, 2005, Orbital Mechanics for Engineering Students, Elsevier Aerospace Engineering Series, ISBN:0 7506 6169.

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
3
60
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
7
112
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
3
10
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
Final Sınavı
1
6
    Toplam
180

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Matematik, Fen Bilimleri ile Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanında edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.

X
2

Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanındaki problemleri  saptar,  analiz eder ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözer ve yorumlar.

X
3

Karmaşık bir sistemi, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini uygulayarak tasarlar.

X
4

Havacılık ve Uzay Mühendisliği uygulamaları için gerekli modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır.

X
5

Havacılık ve Uzay Mühendisliği ile ilgili araştırma konuları için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar ve sonuçları analiz eder, yorumlar.

X
6

Çok disiplinli takımlarda iletişim kurabilme ve çalışma yeteneğini geliştirir.

7

Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.

8

Havacılık ve Uzay Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir. Havacılık ve Uzay Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.

X
9

Mesleki etik bilince sahiptir, mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir.

X
10

Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir, girişimcilik ve yenilikçilik hakkında bilinçlidir, sürdürebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.

X
11

Bir yabancı dili kullanarak Havacılık ve Uzay Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar (‘‘Avrupa Dil Portföyü Küresel Ölçeği’’, B1 seviyesi).

X
12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest